www.havkajakroerne.dk->Turberetninger

Københavnsturen 2001.

De to foregående år har turen været en en-dagstur fra Hvidovre til Hellerup gennem Københavns Havn, men i år var vi nogle der syntes, at det skulle være en weekend-tur med overnatning på Saltholm, så det blev det.

Lørdag d. 16 juni var vi 7 der mødtes i Hvidovre Havn: Lars fra Frederiksberg, Anders fra Rødovre, Peter fra Lejre, Bo fra Vordingborg, Birger fra Vanløse, Ib fra Klampenborg og undertegnede Uffe fra Albertslund. Ib var startet i Hellerup kl 6 og havde roet de 17 km til Hvidovre, hvor vi mødtes kl 9.

Det regnede og var koldt, men kl 9.30 gik vi på vandet og startede med at gå syd om Amager til Amagers sydspids Aflandshage, hvor vi efter små 10 km havde den første pause på stranden. Den blev kort på grund af vejret. Kl 10 var det holdt op med at regne, men det var stadig koldt og overskyet. Vi fortsatte mod Dragør, og nogle km før Dragør mødte vi Bjørn fra Sundby, som stødte til os. Da vi ankom til Dragør frøs jeg så meget at jeg straks iførte mig min våddragt, hvad jeg burde have gjort fra morgenstunden.

Vi fik lov til at holde frokostpause i Dragør Kajakklubs klubhus, som er et meget lækkert gammelt hus, der tidligere har fungeret som smedie. De havde en varmluftkanon kørende, og det var lige, hvad vi trængte til. Anders kom tilbage fra byen og fortalte, at han havde været på en dejlig, men dyr cafe, så det ville Bo, Peter og jeg også prøve. Anders havde fuldstændig ret. Efter varm kakao og æbletære var Bo og jeg også lige i Brugsen og proviantere. Jeg købte bl.a. en brie-ost, så jeg havde noget fedt at arbejde på. Den virkede resten af weekenden. Kan klart anbefales.

Mætte og tilfredse fortsatte vi mod Peberholm, som er en menneskeskabt ø, hvor Øresundstunnelen mødes med broen. Vi ville have været i land og pisse øen af, men der var en stensætning hele vejen rundt, som gjorde det umuligt for os at komme i land, så vi fortsatte mod Saltholm og op mod nordspidsen, der er det eneste sted man må gå i land på Saltholm. Dagens etape var 30,4 km (målt på GPS).

Vi havde en aftale med opsynsmanden, om at vi kunne slå telt op i hans have, da teltslagning ellers ikke er tilladt på Saltholm. Hans gård lå ca en km fra landgangsstedet, så det var langt at slæbe telte, soveposer og hvad vi ellers havde brug for. Vi havde aftalt at betale 35 kr pr person for brug af bålplads og toilet, som var af fin kvalitet.

Saltholm er en spændende ø med udsigt over København mod vest, Øresundsbron mod syd, Barsebäck og Sverige mod øst og Øresund med Flakfortet mod nord. En idyllisk ø, hvis man kan abstrahere fra alle de fly der lander og letter i Kastrup lufthavn hen over hovedet på en.

Søndag d. 17 startede med solskin og lunere luft og meget bedre humør.

Kl 9 startede vi med kurs mod Flakfortet, som også er en menneskabt ø (1910 - 1914) ca 4 km nord for Saltholm. Siden en gang i 70'erne har det tidligere militære fort været åbent for offentligheden, og der er mange lystbåde, der tager derud. Det koster 60 kr pr båd pr døgn med skiftetid kl 12. Det er også tilladt at slå telte op derude, selvom der ikke er megen plads. Det er også tilladt at medbringe en pose muldjord til anbringelse efter havnefogedens anvisning. Vi slap med 120 kr for 8 kajakker og fik 2 kander kaffe oven i. Mandag d. 18 juni blev det offentliggjort, at Flakfortet er blevet solgt til et svensk selskab, så det er lidt spændende, om ordningen fortsætter, men det står vist i kontrakten, at det skal den.

Efter 1½ time fortsatte vi mod Middelgrundsfortet, som også er menneskeskabt og ligger 4 km vest for Flakfortet. I 1999 da vi første gang roede til Middelgrundsfortet, blev vi jaget væk, da det kun er tilladt at ankomme til øen med en turistfærge fra Nyhavn. I 2000 ville jeg p.g.a. hændelsen i 1999 ikke ro med derud, men dem der vovede sig derud blev vist rundt og behandlet pænt, så vi troede, at det nu var tilladt, men da vi roede ind i havnen, stod opsynsmanden der straks og viftede os ud af havnen.

Vi fortsatte derfor straks mod Stubben, som er noget af det nordligste af Københavns Havn. Vi var lige inde og vende i bassinnet, hvor man byggede Øresundsforbindelsens tunnelelementer. Derefter fortsatte vi via Frihavnen til lystbådehavnen bag Den Lille Havfrue, hvor vi holdt frokost. Her forlod Bjørn os og roede hjem.

Vejret var stadig fantastisk smukt og vi roede bag om Holmen, ned i Nyhavn og via Christianshavns Kanal til bådudlejningen ved Christianshavns Torv. Her gik vi i land og fik en kop kaffe/kakao og kage/sandwich. Her forlod Ib os og roede hjem.

Vi var nu 6 tilbage og roede via Frederiksholms Kanal og Sydhavnen til Slusen, der heldigvis var åben. Et privat sluselaug driver slusen, som er åben lørdag og søndag 9- 11og 17- 19. Her var vi 5 der tog igennem, mens Bo ville igennem strømfaldet i stigbordene. Der var en niveauforskel på små 20 cm modstrøms. De fleste var lidt matte, så i Sydhavnen sprang vi sightseeing over. Vi ankom til Hvidovre havn kl ca 19 efter en dagsetape på 33,4 km, så turen i alt var på 63,8 km.

Anders og jeg besluttede, at vi ville ro de 10 km til Vallensbæk, hvor vi har vores både liggende, i stedet for at blive kørt i bil, så det gjorde vi og ankom der 20.30.

Alt i alt en dejlig tur, som sandsynligvis bliver gentaget igen næste år.