www.havkajakroerne.dk->Ture ->

Kaj Poulsen's kajaktur til vestsiden af Sverige, Kristi Himmelfartsferien 8 maj til 11 maj 2002.

af Anders Heerfordt

den 7 maj, afgang kl 1725 fra Rødovre.
På grund af feriestart var der trafikkøer, som aftog nær Helsingør. Vi nåede ikke færgen. Michael og Lone telefonerede at de ville overnatte i Helsingborg, og ankomme til Marstrand før 10. På færgen gik jeg direkte til forretningen med vin og spiritus, for at supplere med en flaske vin, og veksle til svenske penge. Men færgen nåede i havn før jeg nåede kasseappatet. Man kunne ikke veksle, men jeg fik en flaske vin. Bilen var kørt da jeg kom ned på bildækket. Men den holdt og ventede på mig et stykke fra færgen. Vi ankom til Koøen ved Marstrand i Buldermørke. Vi fandt en parkeringsplads med grus og lidt græs til teltet lige før broen til Koøen. Kaj var allerede ankommet. Det var vindstille om natten, men om morgenen blæste det op til modvind.

den 8. maj. Afgang kl 10.
Modvind der tog til i løbet af dagen. Når vi skal over åbne stræk, f. eks. på 5 km, så er modvinden en hård modstander. En af pigerne blev trukket i slæbetov. Men solen skinner, og klippeøerne er smukke. De har små klynger af huse i lyse farver. Et sted har man bygget en lille dæmning mellem to øer, af kampesten, så vi er nødt til at lave en overbæring.Frokost i en lille bugt på en ø. Slår lejr efter 24 km i et lille stræde mellem to øer på Mollöen ved Mollösund. Vinden stilner af. Man samles om aftensmaden. Jeg må konstatere at jeg har glemt det meste toiletpapir, tandtråd, tandpasta, proprækker, og jeg mangler frekvenser til at fange vejrmeldingen. Jeg får dog en vejrmelding. Der er kulingvarsel.

den 9. maj. Afgang kl 10.
Det blæser stygt fra nordøst. Kuling. Vi kæmper os nordpå under megen brug af slæbetove. Michael har fået nogle skader og armene har det ikke godt. Frokost nær Saltö. Da vi kommer til Gullholmen vil vi ikke længere. Vi vil ro ind til Ellös og ro i et smalt stræde tilbage sydpå. Strækningen østpå mod Ellös er meget hård på grund af vinden. Vi kommer til det smalle stræde, men har mistet Ole. Han er roet videre til Ellös. Vi holder pause i en lille bugt i det beskyttende stræde. Længe efter kommer Ole i sin søgen efter os i nærheden af bugten og ser Erik der står og vifter med armene. Vi ror ned gennem den smalle kanal og går snart på grund lidt før det smalleste sted. Bunden er meget sumpet, og man synker dybt ned i leret, hvis man prøver at gå på havbunden. Vi trækker bådene et stykke, men det er meget svært. Lars går i land og går sydpå langs strædet for at recognoscere. Han kommer tilbage og siger det er håbløst at fortsætte. Vi vender om har nu medvind mellem Ellös og Gullholmen. Vi tanker vand ved den lille by Stocken og slår lejr kort efter på kysten lidt syd for Stocken. Der er ikke meget plads til teltene. Vi har roet 27 km hovedsageligt i modvind. Vi går en aftentur ind til Stocken. På turen skal vi klatre lidt af stejle klippevægge. Byen er ret død.På tilbageturen skal vi klatre på klippevæggene i mørke.

den 10. maj. Afgang kl 10.
Det blæser stadigt en del. Vejrmeldingen siger 8 m/s, men det mærkes som mere. Det er solskin. Vi ror sydpå. Formiddagspause i den lille by H„llevikstrand hvor der bliver købt lidt ind og tanket vand. Vi holder frokostpause kl 12 på en lille ø. Efter frokosten starter vi med en fejlnavigering. Vi ror ind i en bugt, hvorfra vi måske med en lille overbæring kan komme over i et andet farvand mellem øerne. Men vi må ro tilbage igen. Vi når ned til den meget store ø Tjörn, og beslutter er ro øst om øen. Men få kilometer inde i strædet går vi i stå. Mange mener meget fornuftigt at turen øst om Tjörn er alt for lang i forhold til den tid vi har tilbage. Vi tager i stedet syd på. Eftermiddagspause i udkanten af en lille by (Kyrkesund) hvor Lars giver is til alle. Vi finder en fantastisk lille bugt på Toftö med en snæver indsejling og en stor plan græseng omgivet af høje klipper på næsten alle sider. Der slår vi lejr for natten. Vi har roet 25 km. Vi ser atter solnedgang fra en klippetop, og vi ser et par sorte får der deler øen med os. Der bliver atter badet.

den 11. maj Afgang kl 10.
Gruppen går lidt i opløsning mens vi ror syd på. To tog tidligt af sted ved 6-tiden. En ror næsten efter kompasset direkte mod Marstrand, men gør indimellem pause og venter på os andre der snor os mellem øerne. Vi bliver delt i grupper ved byen Kl„desholmen, der ligger på en lang tange der stækker sig ud i skærgården. Den ene gruppe ror ind i bugten nord for tangen. Den anden gruppe slår sig ned på et ugæstfrit klippeskær lige uden for tangens spids og venter på den anden gruppe. Så bliver det regnvej og dårlig sigtbarhed. Klippeskæret bliver sæbeglat, og flere glider og falder, dog uden at slå sig alvorligt. Vi ror sydpå i regnvejret og når frem til Marstrand hvor Kaj allerede er ankommet med den gruppe der roede ind i bugten. Der var en passage gennem tangen, som vi ikke kunne se på vores kort. Vi har roet 16 km. Vi pakker bilerne, og sætter kajakkerne op på bilerne. Vi tager færgen over til Marstrand og går tur i byen, og rundt i fæstningsanlægget, som er meget imponerende. Billetprisen for at komme ind i fæstningens indre er temmelig høj, så det afstår vi fra.

Derfra kører vi hjem uden nogen særlige hændelser på hjemvejen.

Vi har i alt roet 92 km på 4 dage. Men vejret har jo også været ret dårligt.