Fyn rundt eller rundt om Fyn

HVORFOR ?

I april 2002 lød dommen fra lægen, ingen knæstressende sport i 6 måneder. Ingen cykling, ingen windsurfing, selv lange gåture var forbudt. Med en tiltagendene overvægt måtte der findes en måde at forbrænde kalorier på.

Så valget faldt på havkajak, og for at have et mål blev det Fyn rundt.

12.07.2002    Fluetransport.        22 km                  Høje Taastrup – Kerteminde - Fynshoved

Hele ugen var der kikket på vejrudsigt flere gange om dagen, men den var god nok , fredag nordlig vind og de næste dage ville den blive østlig, så var sejl retningen bestemt.

Ved ankomsten til Kerteminde var det pakke tid, efter den opsigt jeg lavede på stranden er det åbenbart ikke hver dag at der er nogen der prøver at få alt for meget udstyr ned i en kajak, men det lykkes og jeg var klar til afgang, og med tilskurere på vil man jo gerne gøre det så elegant som

muligt, men det er ikke let når kajaken er fyldt med fluer, efter et par diskrete forsøg på at få dem ud tænkte jeg, når du kommer lidt ned af kysten kan du lige padle ind til land og få dem ud, men der gik ca 1 time med en million fluer der piskede rund nede I mørket mellem mine ben før jeg kunne komme på land, senere fandt jeg ud af at man skal slå ned I hullet med et viskestykke eller ligendene og vupti de forsvinder. Men ellers var det dejligt at være igang med turen og efter ca 22 km var jeg nået til Fynshoved camping.

13.07.2002     Vandgang ved landgang.        27 km                                    Fynshoved - Agernæs

Jeg nåede lige at spise morgenmad og pakke sammen inden det begyndte at småregne. Da jeg rundede Fynshoved for tæt på land midt I brændingen, var det min beskedne erfaring fra fosskajak der redede mig for en ubehagelig vandgang. Nord kysten I regn og blæst er der ikke meget ved, så lidt syd for Fynshoved satte jeg kursen mod vest og efter et par timer over åbent vand havde jeg nået kysten og var det tid til frokost og en tisse pause, men husene ligger tæt helt ned til vandet så det var ikke bare lige.

Ved 3 tiden var jeg nået til Agernæs, våd og lidt træt og et par timer i regn vejr til næste campingplads så var det nok for den dag. Det gik helt pænt med at surfe ind på bølgerne men de stopper på et tidspunkt og det er svært at surfe på sand, men hvad gør man ikke for at underholde folk på stranden, og jeg var jo våd alligevel. Men det blev en flot aften.

14.07.2002      En vandmand med hovedpine.   50 km    Agernæs – Den gamle Lillebæltsbro

Lavvande betyder uden om Æbelø, som er smuk, derefter direkte mod Bogense havn, som ikke er smuk, efter frokost følger jeg kysten en times tid inden inden kursen sættes mod Tragten, efter et par timer over Båring Vig nåedede jeg indgangen til lillebælt, et rimelig spændende vand hvor man kan mærke at der bliver revet godt I kajakken, Campingpladsen ved Røjle Klint lå lidt for langt oppe, solen skinede fra en skyfri himmel og klokken var kun 18 så jeg forsatte ned igennem

Lillebælt, et af de stæder jeg var spændt på, men hvis der var strøm var den med mig og der var næsten ingen andre på vandet så jeg tog den lige vej ned igennem, men aldrig har jeg set så mange vandmænd, ind imellem var det svært at få bladet I vandet, men ellers en flot tur, lidt efter den gamle Lillebæltsbro lå campingspladsen, efter at have fået den sidste plads fik jeg lige noget junk food inden grillen lukkede, op med teltet og så er dejligt langt bad, den nat burde jeg have sovet som en sten men for meget sol på skuldrene, 50 km , også var det jo 3 dag, det er svært at sove på ryggen en hel nat, på næste tur skal jeg have et ordenligt liggeunderlag på mindst 7 cm BASTA

15.07.2202       Kan en kajak plane  .                33km            Den gamle Lillebæltsbro- Assens

Efter en dårlig nats søvn var det dejligt at stå op til sol og skyfrit med svag vestlig vind. Det syd Fynske ø hav er godt besøgt faktisk så meget at der var trafikprop ved udkørslen ved Fænø efter en kort pause var der et hul i trafikken så jeg kunne smutte over, og der skete det så, et af turens højte punkter, pluselig sprang et Marsvin 10-15 meter lige foran mig, et flot men desværre et kort syn, jeg brugte lidt tid på at lave et sejl, det gik helt fint i ca 15 min til vinden vende og kom fra nord, nå men forsatte mod Assens ad vandhovedvejen. Sidst på eftermiddagen var Assens i sigte. Sådan en færge til en af øerne er måske ikke en Oslo færge, men den ser bare sådan ud når man ligger I vejen midt I sejlrenden, så lad mig afslører det, man kan ikke plane i en kajak, men næsten. Efter en hel dag på havet med stilhed er det svært at vende sig til den larm der er på en campingplads, men baderummet var ok.

16.07.2002   Besøg og pizza   44 km  Assens-Fåborg

Høj sol og en let fralandsvind, jeg tog den lige vej sammen med alle sejlbådene, lå på indersiden mod land og overhalede faktisk op til flere sejlbåde (2 stk) ikke fordi at jeg var hurtig men pga. svag vind. Det var nogle lange kilometer, var godt træt, havde en kort opblomstring midt på eftermiddagen hvor den fik hele armen, men det hold kun en times tid og straffen kom senere.

Mobilen ringede for 3 gang den eftermiddag, det var storebror der ville vide hvor langt jeg nu var nået, jo Bjørnø var lige rundet sydøst om, det er ikke let at se nogen 2-3 kilometer fra land, men vi fandt hinanden, og det var dejligt at have hjælp med udstyret, efter et hurtigt bad kørte vi, Jan, Majbritt, Mia og jeg ind til Fåborg og spiste pizza, efter et par hyggelige timer blev jeg sat af på campingpladsen, nået lige at få en hyggelig snak en times tid med to gutter fra Svendborg Kajakklub som var på en lille tur rundt I området inden det var senge tid, men det var meget lummert så det gode vejr var nok ved at være slut.

17.07.2002   Campinglivets glæder   40 km  Fåborg-Lundeborg

Overskyet, og en pæn fralands vind gjorde at jeg nu skulle til at sejle kystnært. Pæn trafik I Svendborg Sund og på den anden side begyndte det at blæse op så de var god modvind, og himmelen var blevet noget mørk men ingen regn. Jeg havde efterhånden fået padlet mig I en helt god form, men sad alligevel og overvejede hvad man kan få for sådan en næsten ny kajak, det var ikke første gang men heller ikke sidste. Klokken var blevet ½ otte da jeg nået Lundeborg camping, de eneste pladser der var tilbage lå lige ved den overdækket terrasse, hvor den lokale aftapning af Lis & Per underholdt, jeg vil tro at efter en halv kasse øl eller der omkring, ville det være sådan nogenlunde rimeligt til at holde ud, efter larmen at dømme så havde de fleste nok drukket det, men allerede ved 24 tiden var der sådan nogenlunde ro.

18.07.2002   I en lille båd der gynger   43 km   Lundeborg-Kerteminde

Regnen trommede og vinden ruskede I teltet, hvordan er der så ude på vandet. Efter 2 timer var jeg  nået 5½ km, hvis det forsatte på den måde var det umuligt at nå Kerteminde den dag,  det holdt op med at pisse ned ved Nyborg og gik over i en let støv regn, så jeg fik for første gang brug for presseningen så frokosten kunne indtages i tørvejr. Efter at have sejlet I små bølger hvor stævnen klasker ind i den næste bølge pga den korte afstand imellem dem, skal jeg love for at der kom helt andre boller på suppen da jeg sejlede ind under broen, strømmen rev godt I kajaken og på den anden side kom de store bølger, når jeg lå nede I bølgedalen kunne jeg ikke se over bølgetoppen og for at gøre det sjovt så skulle jeg på tværs af dem da jeg var kommer et stykke fra land, der var lige en times tid hvor jeg var lidt anspændt, og igen redede min erfaring fra fosskajak mig for en vandgang. Men det spændene gik over i det kedelige, det blæste ikke så meget mere, men det havde været en hård dag  så på de sidste timer til Kerteminde fik jeg flyttet nogle grænser, jeg kan ikke huske at have oplevet noget så hårdt. Men efter 10½ time var jeg der hvor brorman + familie tog imod, nu skulle der slappes af en uges tid på Kerteminde camping.

Turen var en stor oplevelse, men jeg fandt ud af at det ikke er for sjovt at der er lavet tøj og udstyr specielt til havkajak folk. Jeg var nok våd 80 % af tiden når jeg padlede og var heldig at det var godt vejr det meste af tiden. Jeg ved godt at det er svært ikke at blive våd, men cykelbukser og en let regnjakke er ikke det bedste.

Et mål er nået et nyt skal sættes, det rød hvide bånd / Danmark rundt lyder spændene, men det bliver tidligst I 2004, der mangler en del udstyr.