www.havkajakroerne.dk->Ture ->

Kajaktur Stevns rundt for 10. gang. 1982 til 2002.

d. 25.maj til d.26.maj.

Det var 10. gang jeg havde en tur uden om Stevns klint. Da jeg lavede den første tur i 1982,var der ikke noget der hed Havkajakroerne, og jeg havde ikke tænkt på at melde mig ind i Køge Kajakklub.
På den første tur var vi 8 kajakker, som året før havde været på kajakkursus i Wales, så det skulle prøves.
Nå-! Det var den historiske baggrund for Stevnsturens tilblivelse. I år var der var folk fra nær og fjern. Helge kom fra Esbjerg , - Per fra Skive, han meldte dog senere fra. En del fra Køge kajakklub, hvorfra turen starter, ja selv fra Rødvig kom der folk. Det svingede lidt med antallet, for den sidste uge begyndte folk at melde fra igen.
Men da vi startede fra Køge kajakklub var der næsten 30 med. For der var en som "kun" padlede med til Holtug havn, og en anden padlede tilbage igen .
Vi andre kom af sted næsten til tiden. I år skulle vi ikke vente på Bo, han kom i god tid.
Søren havde også meldt sin ankomst, men det med at starte kl.10, tog han lidt let på. Nu har han også en stor kajak, og der er plads til meget.
Men vi kom da alle af sted med kurs mod Køge Sønakke som første stop. Her ude ventede Karin og Michael, og så var vi fuldtallige.
Det startede med regnvejr, og jeg havde lovet godt vejr og måneskin, så en af de gæve padlere var ikke sikker på, at det var noget for ham. Men da han havde sundet sig lidt og regnen var stilnet af, tog han alligevel med. Senere fortalte han mig, at han var glad for, at han gav det en chance.
Vel ankommen til Holtug havn ventede Kisser. Hun kunne ikke vente på os andre, men var padlet i forvejen i det gode vejr. Nu var det tid til at spise og ligge og nyde solen. Den smule vind der var, kom fra nord-vest, så det kunne ikke være meget bedre .
Efter pausen da vi kom uden om havnen kunne vi se klinten rejse sig. Det var her at slaget i Køge bugt blev udkæmpet. Den gang kunne folk stå inde på land og følge med i slaget.
Nu stod der bare en enkelt turist og så efter os.
Der var nu heller ikke meget kamp på havet, - og dog, - Jan kæmpede ene mand med at fange hornfisk, og det var adskillige han fik på krogen, men af en eller anden grund så jeg aldrig fangsten.
Efterhånden nærmede vi os Stevns Gamle kirke. Vi var inde og se på den lille "fangsthytte", der ligger ved klinten. Ved kirken var vi mange, der skulle i land og have en is og selvfølgelig se på den gamle kirke. Herfra kunne vi se at Kurt og et par stykker til padlede videre om til Harvig, hvor vi slår lejr..
Da alle var kommet i land i bugten, blev der travlhed på stranden. Mette kom slæbende med en rist til grillen. Jeg vil tro, at hun har lånt den på Gjorslev, hvor den sikkert har fungeret som færist. Men det var godt den var stor, så kunne alle komme til.
Efter hånden sænkede roen sig. Bøfferne blev sorte som natten. Fuldmånen steg op ude over havet, rødvinen blev hældt i glassene, og skrøner blev fotalt den halve nat omkring det lille bål på stranden. Verner kom rundt til alle med små glas. Han havde fødselsdag, og kan man få et bedre sted til det, - med 28 gæster til at synge fødselsdagssang?
I år var det forbudt at gå i stenene på stranden før efter kl. 7. Det blev næsten overholdt, men det var også svært, når solen stod op af havet som var spejlblankt. Afgangen var sat til kl. 10, men vi aftalte at tage af sted i små grupper, efterhånden som vi var klar til det.
Så kunne vi bedre nyde turen til Rødvig og få tid til at studere alle hulerne i klinten. I Rødvig besøgte vi "Havfruen", - her kan man købe alt godt til ganen, og så var vi klar til den sidste del af turen, og skulle følges det sidste stykke. Det var nu ikke alle, der havde hørt det. Men alle kom da i land i Lund, og nu begyndte der at komme noget vind, men det var rygvind, så det var bare herligt. Især for Ida og Rune, - et par unge mennesker der var med. Ida i en Hasle kajak så hun havde nok at se til, men var ved godt mod på hele turen, - flot klaret Ida. Rune havde været med en gang før, så han er jo snart fuldbefaren.
Fra Lund kunne vi se til Fakse-Ladeplads, og vi havde vel ca. 10 km. Tilbage, så alle tog hver sin retning mod Sibirien, og vi var fremme en time før beregnet, Nu skulle vi bare have det hele fragtet til Køge, men allerede fredag aften havde vi været hernede med nogle biler, og da nogle blev afhentet af bekendte, lykkedes det alle at komme af sted. Et par havde ikke fået tur nok, så de padlede videre sydpå for at slutte i Næstved, men det er en anden historie, - den kan de selv fortælle.
Men til næste år ligger turen også i maj måned, - ved fuldmåne .